2010. november 24., szerda

I am a Young Reporter against poverty!!

Sikerult....Kivalaszottak. :)
Kijutottam Brusszelbe.
Erre szoktak mondani, hogy egy alom teljesul..
23. szuletesnapomat unneplem odakint :)




EU Parlament

2010. november 8., hétfő

Az EUs fejlesztési támogatások nyomában

Young Reporters Against Poverty - Trailer from European Journalism Centre on Vimeo.

A fejlődő országok fejlesztési ügyeiért szenvedélyesen érdeklődő fiatal újságírók, kommunikáció vagy nemzetközi tanulmányok szakos hallgatók számára meghirdetett versenyre jelentkeztem egy újságcikkel, a december elején Brüsszelben megrendezésre kerülő Eus fejlesztési napokon
való részvétel és továbbképzés reményében.

@

Young Reporters Against Poverty (YRAP) is the first Europe-wide competition for journalism and communication students passionate about development issues. Submit a written article or short radio broadcast in your native language (one of the 23 official EU languages) on 'EU development assistance' between 20 September and 7 November 2010, for the chance to win one of 33 live reporting spots at this year's European Development Days in Brussels.

I have applied... Please, cross your fingers for me!
this is the short summary of my article...

This article highlights that there are no quick fixes for the multitude of problems in developing
countries. The effectiveness of EU development assistance demands strong collaboration between donors, recipients, the private sector and civil society. In the post 9/11 period, disbursement of ODA was securitized and politicized according to foreign policy interests of donors. In order to ensure that aid will meet the needs of recipient countries, certain levels of democracy and human rights should be stipulated as a core component of the ODA, as it is not possible to eradicate hunger, poverty and stop the spread of diseases without economic growth and democracy.

While the EU through NEPAD tries to foster a sense of responsibility in developing countries, unfair trade policies like quotas and tariffs and China’s growing investments in Africa have to be taken into account by the EU.

This article also looks into the progress made by a number of countries, in meeting the Millennium Development Goals, for which EU aid has been utilized. Besides the role of multilateral organizations the article emphasizes the importance of ownership and the role of communities that often remain neglected in the process of development.


My article in hungarian. sorry guys, i will not translate the whole stuff... :)

Itt a pályázatra beküldött cikkem.
Szorítsatok!


A Milleneumi Fejlesztési Célok többek között a szegénység és éhezés felszámolását tűzték ki
célul, és jelenleg már sikereket könyvelhetnek el a fejlődő országokban. Az összetett
problémák megoldására az alulról, a közösségből jövő helyi kezdeményezésekre építő
fejlesztési politika, és a mezőgazdaság fejlesztése lehet megoldás. Utóbbira jó példa a Fair
Trade, azaz a korrekt kereskedelem kezdeményezése is.

A Fair Trade Divine csokoládépapír belső oldalán a kakóbabot termelő gazdák kedvező sorsáról értesül a nassoló. Az átlag csokikkal ellentétben itt a termelőhöz nem csak csekély töredéke jut vissza a bevételből. Fontos, hogy a vásárló is tudja: a fair trade csoki esetében nem csak a garantált felvásárlói ár segíti a biztos megélhetést a termelő gazda számára, hanem a vállalat nyereségéből való 45%-os részesedés is. A Kuapa Kokoo Farmerek Szövetsége 1998-ban alakult meg, és azóta biztosítja az évi 1000 tonnányi kitermelt kakaóért járó bevételt. Az export termékek áramlása segítené a helyi piacok erősödését, de ez a Nyugat által alakított kereskedelmi kvóták és tarifák miatt korlátozva van. A ‘Fairtrade’ mozgalom valamint a ‘Trade not Aid’ ugyanakkor abban segít, hogy a gazdák megfelelően részesüljenek a termékek profitjából.

A mezőgazdaság fejlesztése lehet az egyik megoldás a fejlődő országokban uralkodó összetett problémákra, azonban a sikerességük több szereplőn múlik. A fejlesztési segélyeket adó, azaz a donor, valamint a fogadó országok kormányai, a privát szektor és a civil társadalom szoros együttműködésére van szükség. A multilaterális szervezetek, mint az EU és az ENSZ munkája mellett a fejlődő országok részéről is szükség van felelősségvállalásra, és az országok egységének, szolidaritásának és együttműködésének az előmozdítására. Az 1975-ös contonoui szerződés óta az EU támogatásainak nagy része afrikai projektekre irányul. A gazdasági együttműködés megteremtésének és a konfliktusok kezelésének céljával jött létre a NEPAD valamint Afrikai Únió, aminek Marokkó kivételével minden afrikai ország tagja.

De érdemes megemlíteni egy másik fontos szereplőt is. Kína a hidegháború végével jelentős fejlesztési támogatásokra szorult, napjainkban viszont már maga is a donor országok között van. Esetében a segélyezés az ország növekedéséhez szükséges erőforrások és nyersanyagok biztosításában játssza a főszerepet. Kína a segélyek nagy részét infrastrukturális fejlesztésekre fordítja. A Serge Michel és Michel Beuret által 2009-ben kiadott China Safari című könyv feltárja, hogyan valósítják meg a kivitelezést saját alapanyagokból, hazai munkásokkal a kínai cégek. Ez lehet magyarázat, miért nem köti az ország emberi jogi, kormányzási, demokratizálódási, környezetvédelmi feltételekhez segélyeit. Fontos lenne tehát, hogy a hidegháború és a gyarmatosítások során elkövetett vezetői hibák ne ismétlődjenek meg. Vajon mennyiben lehetséges az éhezést, szegénységet és a fertőző betegségek terjedését felszámolni megfelelő gazdasági növekedés és demokratikus állami berendezkedés nélkül? Az emberi jogok tiszteletben tartása és a demokrácia bizonyos szintű érvényesülése alapvető feltétel kell hogy legyen ahhoz, hogy egy ország valóban az igényeinek megfelelően használja a rendelkezésre álló támogatásokat. Ha ez nem adott, valószínű, hogy a pénz rossz zsebekbe kerül, vagy “presztízs projektek” finanszírozására megy el (gátak vagy repterek). Sőt mi több, fegyverkezésre, ami megsemmisíti a gazdasági és társadalmi fejlődés lehetőségének reményét és milliókat kényszerít menekülttáborokba.

Az EU fejlesztési segélyezési tevékenységében jellemzően a hatékonyságot éri a legtöbb kritika. A motivációk között a donorérdekeket szokták említeni. Miután a tagállamok gazdasági lehetőségei, belpolitikai problémái, társadalmi adottságai különböznek, külpolitikájukat is eltérő értékek, célok mentén alakítják, kevésbé fogalmazhatóak meg, illetve érvényesíthetőek közös érdekek. Szeptember 11-ei események óta a hivatalos fejlesztési támogatások (ODA) szétosztása biztonságpolitikai szempontokhoz kötött, ami esetenként felülírja a rászorulók igényeit.

Az EU fő fejlesztési célkitűzése a szegénység elleni küzdelem, melyben a nemzetközi fejlesztési és pénzügyi szervezetek is nagy szerepet játszanak. A fejlesztéspolitika folyamatos alakításának egyik komoly eredménye volt a partnerországokban működő képviseletek szerepének növelése, ami egy lépéssel közelebb hozta egymáshoz a közösségek valós igényeit és a szervezetek által meghatározott fejlesztési programokat. A hatékonyságára való törekvést mutatja továbbá a világszintű, regionális és helyi uniós segélyek rendszeres feltérképezése (segélyezési atlasz) is. A donor országokban általában a külügyminisztériumi felügyelet alatt álló magánszféra és a civil szervezetek kapnak megbízást a fejlesztési programok végrehajtására és kivitelezésére, alapvetően pályáztatás útján. Ez egyrészről teret ad a korrupciónak a politikailag instabil államokban, másrészről rontja az esélyeit annak, hogy egy programba az ötlet kipattanásának pillanatától bevonják a helyieket és velük együtt gondolkodjanak. A törekvések ellenére ugyanis a kis helyi szervezeteknek, amelyek helyi ismeretekkel rendelkeznek és élvezik a közösség bizalmát nincs elég kapacitásuk – ami jelentheti az autók, faxgépek számát, így továbbra sincs sok esélyük arra, hogy ők legyenek a pályázatok kedvezményezettjei. Más eredménye lehet egy olyan fejlesztésnek, ahol az érintettek beleszólhatnak a tervezésbe, ahol tudják, kik, miért és hogyan segítenek, majd részt vesznek a megvalósításban. A helyiek sokkal inkább a magukénak érzik, ami a donor távozása után válik különösen fontossá.

Az „ownership” elvének erősítése leginkább akkor válik kritikussá, amikor az országok támogatási függőségéről kezdünk gondolkodni (donor darling effektus). Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az emberek hozzászoknak a segélyek által garantált, felülről jövő segítségekhez, így elfelejtik az egyébként életmódjukból és kultúrájukból fakadóan rendkívül fejlett találékonyságot és problémamegoldó képességet, nehéz kikászálódni, az úgy nevezett tanult tehetetlenségből.

A dél-afrikai Durban közelében lévő Umlazi nevű kistelepülési iskola
lány tanulói táncbemutatót tartanak, amit Mpune, a helyi tanárnő szervez.
A gyerekek jóval a tanítás megkezdése előtt érkeznek az iskolába. Többségük hajnali órákban történt nemi erőszak áldozatai, mert a családanyáknak rendkívül korán kell munkába indulniuk
reggelente és a gyerekek egyedül maradnak otthon. Ennek megelőzésére szolgál az iskolában a kora reggeli elfoglaltság. A gyerekek védelmére kitalált program szükségességét csak az tudta
felismerni és megvalósítani, aki tisztában volt a körülményekkel. Egy a pozitív történetek közül, ahol a „grassroot”, azaz gyökerekről induló szervezkedés tudott segíteni az erőszak megelőzésében.

A Millenniumi Fejlesztési Célok között szereplő szegénység felszámolása felé tett erőfeszítéseknek látható eredménye van. Ha a nemzetközi szolidaritás és a fejlesztési tevékenység az európai értékrend fontos eleme, akkor a donor és a támogatott országok
érdekeit egyaránt szolgálnia kell a világ jobbítása felé tett lépéseknek. Sok probléma már
nem csupán az országhatárokon vagy kontinenseken belüli megoldást igényel, hanem
globális szintű összefogást. Ez kezdődhetne azzal, hogy mi, akik a világ ma fejlett országainak
nevezett részére születtünk, megismerjük a világ másik felén élő emberek történeteit és
elkezdjük megérteni, hogy felelősséggel tartozunk irántuk. Ha másképp nem, egy kocka
csokoládé hosszú-hosszú útján keresztül.


Fotó: Anna Simone Felding
Szöveg: Molnár Kata
2010. november 7.

2010. november 5., péntek

...

Zajlik az élet itt Humlebaekben.

A héten alig volt időnk megérkezni, kipakolni, máris kezdődtek az órák. Lett pár új munkatársunk vagy mi, csoporttársunk. Tisu és Osó mongóliából. Ne kérdezzétek, hogy írják a nevüket, mert egyáltalán nem tudom. najó, szóval akit Tisunak hívunk az becsületesen Tuvshinbat Tsedendash-nak hívják. Ennyi. Ezenkívül jött Bidur a pandur. Aki Purpával nyomul, a rendkívül önérzetes nepáli csávóval, aki mindenképp meg szeretné mentei az otthoniakat, csak nagyon nincs kedve hazamenni. Szóval Bidurnak nincs sok esélye egyelőre kibontakozni, mert mindig együtt lógnak. Egyébként nagyon félénk is meg lehet angolul sem beszél tul jól. Bár saját nyelvén bátrabb lehet, állítólag nagy tapasztalatai vannak a lányok terén. Valamiben mindenki sikeres...
A két mongol srác elég vágottszemű és nagyon szelíd és kedves. Jó energiák. ó és jött egy norvég nő is, Vanja. 30 körül van de inkább többnek néz ki. Mankóval jár, és pszichésen sincs teljesen rendben. Elég politikai, és akármiről van szó, ő mindig hozzáteszi a magáét. Amolyan okoskodó szellem. Egyelőre nem ismerem egyikőjüket sem, csak egy kép alakult ki bennem már mindegyikről. Ez a norvég nő egy kicsit furcsa számomra, hátrányos helyzetű és ezt talán egy kicsit ő maga is teremti hogy mindig külön ül meg másképp gondolkodik. De sok szempontból be kell illeszkednie, hiszen új itt, és nekünk már sok élményünk meg témánk van közösen, nekik meg fel kell venniük a ritmust.
Most a médiával kezdtünk foglalkozni. Őszintén szólva az utóbbi napokban borzasztóan le voltam gyengülve mind fizikailag mind szellemileg. Feküdtem 2 napig, nem tudtam mozdulni.Azt hiszem a halottak napját is kicsit tul intenzíven éltem meg, ilyenkor mindig annyit gondolok az életre meg a halálra, hgoy egy évre is elég... És idő sem volt sok feldolgozni az utazást, találkozni megint a többi iskolatárssal, akik Törökországban, Hollywoodban, Zimbabwe-Dél-Afrikában voltak...mennyi élmény, story meg minden...szóval az első pár nap nagyon zavaros mióta hazajöttünk, nehéz visszarázódni hogy minden nap ugyanott ébredünk megint, kényelmesen, keveset mozgunk, ugyanazokkal az emberekkel találkozunk stb. vissza kell szokni. Egyszerűen úgy érzem magam mintha nem érkeztem volna még meg. Mintha elvesztem volna valahol út közben.
Tegnap találtam egy pályázati felhívást. Hatalmas lehetőség és nagyon izgalmas a téma. És még bele is vág abba, amivel foglalkozunk. Viszont versenyhelyzet és határidős. Komoly. Olyan, amivel az itt tartózkodásom óta nem kellett szembenéznem. Mennyivel könnyebben készültem el itt a feladatokkal, mert nem volt Tétje. Illetve volt, belső bizottság ellenőrizte a munkát, az én saját mércémhez igazított elvárásoknak voltam csak kitéve. Megfelelni persze meg kell a csoportnak, a tanároknak, de itt mégsem úgy élte meg az ember.
No de ez a pályázat ez egy lehetőség, amivel kijuthatnék Brüsszelbe, az eus fejlesztési napok alatti konferenciára, élőben közvetíthetném az eseményeket. Csak egy rövid cikket kell írnom magyarul és összefoglalót angolul. Pusztán ennyi a feladat.
És csak pár napom van rá.
Emellett kell írnom egy cikket az utazásról is, valamint egy prezentációt tartanom a magyar média helyzetéről. Ez csak hétfőre.
A hétvége nyugisan fog telni, csak főzni kell egyet együtt meg lesz buli. A buli témája új év. Szóval holnap koccintunk előre az újévre ! :)
Nomeg jövőhéten lesz kedden egy este amikor mindenki mesél a study tourjáról és arra is kell készülni.

Kicsit szét vagyok esve. csapongok. hogy fogok így nyerő újságcikket írni...
http://www.youngreporters.net/#home na ez majd segít értelmesebben megfogalmazni mi is ez az egész.
jaj kata kata, szedd össze magad magad

2010. november 1., hétfő

Rashmi Mayur poem

Rashmi Mayur poem


from the IISF (International Institution for Sustainable Future) collaborated with GEN 1995-2003

He wrote the poem of immortality at the first session of the Gaia Education Meeting 1998 at Fjordvang, Thy

Of Learning and Immortality

Then they asked:

Master what is education?

The wise man spoke silently,

"There is no master

And no education,

My people"

People were bemused

Master continued,

"Life is an opportunity

To realize ourselves.

We are creatures

Of learning.

To learn is to be creative.

To learn is to know

the root of our existence.

To learn is to preserve

Our sacred Earth.

To learn is to live

in harmony with the whole.

To learn is to give

Birth to the future.

To learn is to reach

Enlightenment- Nirvana.

To learn is to be liberated

From the finiteness

Of Space and Time

To learn is to be

Immortal".

Master was no more

Sep 6 1998

2010. október 25., hétfő

új szerelmem az ökomúzeum

An ecomuseum is a museum focused on the identity of a place, largely based on local participation and aiming to enhance the welfare and development of local communities.

Contemporary museums are more and more museum of ideas rather than
museums of objects. In this move, it is harder to establish rigorous
definitions. Furthermore, the relative diffusion of the ideas of the Nouvelle
Muséologie only makes the situation more muddled, since many of the
characteristics believed to be peculiar to ecomuseums, such as in situ
interpretation or the involvement of the local community, may actually be
typical of and effectively implemented by many of the innovative museums
that belong to traditional theme typologies.
By the beginnings, one of the most effective definition compares an
ecomuseum with a classic museum: essentially a cultural process, identified
with a community (population), on a territory, using the common heritage as
a resource for development, as opposed to the more classical museum, an
institution characterized by a collection, in a building, for a public of visitors
(H. de Varine, 1996).
Peter Davis (P. Davis, 1999, Ecomuseums: a sense of place, Newcastle,
Newcastle Univ. Press) states that the degree to which a museum
demonstrates true ecomuseum characteristics might be gauged by the
amount of overlap in a three circles model (community, museum and social,
cultural, natural environment) and in its ability to capture a sense of place.
Kazuochi Hoara gives an effective description of the contents of the circles
(K. Hoara, 1998, The image of Ecomuseum in Japan, Pacific Friends 25/12).
Maurizio Maggi defines an ecomuseums as a very special kind of museum
based on an agreement by which a local community takes care of a place
(M.Maggi, 2002, Ecomusei. Guida europea, Torino-Londra-Venezia,
Umberto Allemandi & C.).
Where:
- agreement means a long term commitment, not necessarily an
obligation by the law
- local community means a local authority and a local population jointly
- take care means that some ethic commitment and a vision for a future
local development are needed
- place means not just a surface but complex layers of cultural, social,
environmental values which define a unique local heritage
The first three issues are part of the so called local network while the forth is
quite close to the idea of milieu. These two elements play a central role in
Ires present studies on the so called Place based Local System.
Also the Chinese school contribution must be mentioned. Su Donghai (Su
Donghai, 2006, Communication and Exploration, SCM-IRES-PAT, Trento-
Beijing) summarized the intense work developed by the Chinese and
Norwegian museologists (among them, the lamented John Aage Gjestrum)
in the last decade of the 20th century in the Liuzhi Principles.
1. The people of the villages are the true owners of their culture. They
have the right to interpret and validate it themselves.
2. The meaning of culture and its values can be defined only by human
perception and interpretation based on knowledge. Cultural
competence must be enhanced.
3. Public participation is essential to the eco-museums. Culture is a
common and democratic asset, and must be democratically managed .
4. When there is a conflict between tourism and preservation of culture
the latter must be given priority. The genuine heritage should not be
sold out, but production of quality souvenirs based on traditional crafts
should be encouraged.
5. Long term and holistic planning is of utmost importance. Short time
economic profits that destroy culture in the long term must be avoided.
6. Cultural heritage protection must be integrated in a total environmental
approach. Traditional techniques and materials are essential in this
respect.
7. Visitors have a moral obligation to behave respectfully. They must be
given a code of conduct .
8. There is no bible for eco-museums. They will all be different according
to the specific culture and situation of the society they present.
9. Social development is a prerequisite for establishing eco-museums in
living societies. The well being of the inhabitants must be enhanced in
a way that does not compromise the traditional values.

2010. október 22., péntek

Interjú a Mohába

Interjú, Halász Áron csinált velem egy kis interjut, ami a Moha magazinban http://www.mohaonline.hu/ nem tudom végül on-vagy offline jelenik majd meg. elég sok időt töltöttem a válaszok megfogalmazásával, sok mindent átgondoltam. most beblogolom, jól jöhet még a jövőnek, mert a cikk végül nagyon rövid és lelketlen lesz...sorry Áron, nem a Te hibát...


te mit is csinálsz dániában? tanulsz, aktívkodsz?

Is-is.
Egy népfőiskolában globalizációról, emberi jogokról, klímaváltozásról, demokráciáról, közösségi létformáról tanulok. És nagyon szuper.. Papp Zsuzska épp mostanság ír a Mohába erről a típusu intézményről, nem tudom hogy áll vele, de neki írtam bővebben nemrég. Te hallottál róla korábban?
http://www.crossingborder.org/ ez a dán szervezet csinálja a mi képzésünket, Global Studies alatt megtalálod. Egyébként több profilja is van,Roma program, Klíma követ képzés, Média képzés ami a dialógust teszi a középpontba. és alapvetően a konfliktus zónában élő fiatalok közötti párbeszéd a fő fókusza.
Mi első hetekben az MDG-kkel Fejlesztési Tervekkel dolgoztunk, részt vettünk egy koppenhágai kampányban. Már meg van vágva a film, lassan fel is fogom majd rakni.
Itt vagyok dec közepéig, aztán még fogalmam sincs. Egyelőre nem jelentkeztem egyetemre továbbtanulni, de az biztos, hogy valamilyen aktivista formában képzelem el a továbbiakat. Ha otthon, attol tartok. Talán kicsit részletesebben mesélhetnél róla milyen is igazából magyar aktivistának lenni. Itt kevésbé a lokális dolgokra fókuszálunk, illetve megpróbáljuk beilleszteni a globális tendenciák közé. És itt nem is nehéz, rengeteg féle csoporttársam van, főleg afrikaiak, ázsiaiak. Le kell dobni az európai szemüveget, amiből nehéz kibujni, főleg otthon.

arra gondoltam, hogy ha már belelátsz a kinti zöld, globkrit és egyéb mozgalmiságba, egy rövid, kb. 3e karakter erejéig beszélgethetnénk errol, meg hogy mit látsz mo.-hoz képest másképp már, mik a kulonbsegek, min pörögnek kint.... és az megjelenne külön a printben ( a MOHA magazinban).

milyen szerveződésekben veszel részt, mik ezek, és miket csináltok?

Dániába jöttem 4 hónapra tanulni egy népfőiskolába, ami úgy tartják a dán demokrácia alapjait teremtette meg még a 19. század elején, amikor a földművesek megalkották maguknak ezt a platformot, hogy együtt gondolkodhassanak politikáról, gazdaságról, filozófiáról. ahol megpróbálom megalapozni a tudást, egyfajta szellemi bázist, világnézetet, kapcsolati tőkét, ami ahhoz kell, hogy aktív állampolgárként a béke, az egyenlőség, a demokrácia és a tudatosság nevében a világ jobbításának szentelhessem az életem, hogy a jövő generációi is élvezhessék a tiszta levegőt, a természetet, a kulturális örökségeket. Ez a hely tökéletes rá, hogy valaki Például, most éppen egy kéthetes utazásra készülünk, ökofalvakat látogatunk majd itt dániában és megnézzük közelről, hogyan élnek közösségek akár 100%-osan a nap energiáját, a szelet vagy az esővizet hasznosítva, önellátó, fenntartható módon. Lásd például egy Samsoe nevű sziget: http://www.youtube.com/watch?v=QDk4GtUh3HA Ez lehet az egyik megoldás a globális negatív klímaváltozás fokozódására. Visszük magunkkal az elmúlt időszak termését, tehát nem csak egyoldalú látogatásról lesz szó. Mi is megosztjuk a saját tapasztalatainkat. Részt vettünk egy kampányban nemrég Koppenhágában, amiről készítettünk egy rövidfilmet. Több ízben is lesz alkalmunk bemutatni, egy másik népfőiskolában az ottani diákoknak, egy gimnáziumban 15-16 éves tanulókból álló osztálynak, illetve néhány falu közösségének. A csoportunk rendkívül diverz, több afrikai és távolkeleti ország képviselteti magát, tulajdonképpen csak magyarok vagyunk innen európából. A sokféleség előnyei leginkább akkor kerülnek felszínre, amikor egy-egy kulturális programot szervezünk, hogy bemutassuk egymás szokásait, hagyományait, felfogását, gasztronómiáját; a globális ügyek kapcsán pedig igen széles látókör tud megjelenni. Az életünk az iskolához köt bennünket, aminek kollégiumi része is van- itt tanulunk, pihenünk, étkezünk, játszunk, bulizunk. Ezért is jó néha kimozdulni, akár egy-egy óra keretén belül. Például a közeli Helsingorban van egy bizonyos LO Skolen nevű egykori népfőiskola, ami ma konferenciaközpontként működik. Hajdanán a szakszervezet tulajdonában volt, és a munkásosztály képviseletét szolgálta. Egy rövid körbevezetés során betekintést nyertünk a mai dán munkaerőpiaci helyzetbe, ami egyre keményebb feltételeket szab és egyre válságosabb helyzetben van. A munkanélküliség emelkedik, a népesség öregedik. Az egyik legnagyobb probléma jelenleg a bevándorlók kérdése, hiszen jóléti államról van szó, amit egyfelől fenyegetve éreznek a dánok, másfelől egyre inkább rákényszerülnek a külföldi munkaerőre.

Jártunk a koppenhágai Ensz Fejlesztési Programjának (UNDP) kommunikációs székházában ahol bemutatták nekünk a szervezet működését, alapelveit, nehézségeit; vagy a híres Christiania „free-town”ban egy helyi vezető segítségével megismerhettük a közel 40 éve fennálló közösség politikai okokból következő létbizonytalanságának történetét; vagy megcsodálhattuk a humusz-wct, esővíz gyűjtő rendszert és egyéb fenntarthatósági módszerek bemutatására, kifejlesztésére létrejött, a teljes mértékben napenergiát használó Ökológiai Inpirációs Házat http://www.byoko.dk/default.asp?side=1 (dánul van sajna, de a kezdőlapon van egy videó amin be lehet kukkantani milyen).

Aktivkodás a kampányon kívül egyelőre nem volt, akadnak workshopos délutánok, amikor például eljátszunk egy emberi jogokkal kapcsolatos szituációt (pl. bevándorlási hivatal) és megbeszéljük, hogy a különböző szereplők miért és hogyan viselkedtek.

mik azok az mdg-k, milyen filmet csinaltatok?
MDGs- Millenium Development Goals. http://www.youtube.com/watch?v=v3p2VLTowAA Magyarul Milleniumi Fejlesztési Célok. 2000-ben 189 ENSZ-tagállam kötelezte el magát amellett, hogy 2015-ig 8 égető Világméretű probléma felszámolásán nagy erőkkel fog dolgozni. A 8 cél a következő: 1. Véget vetni a súlyos szegénységnek és éhínségnek; 2. Megvalósítani a mindenkire kiterjedő alapfokú oktatást; 3. Előmozdítani a nemek közötti egyenlőséget és segíteni a nők felemelkedését; 4. Csökkenteni a gyermekhalandóságot; 5. Javítani az anyai egészségügyet; 6. Küzdeni a HIV/AIDS, a malária és más betegségek ellen; 7. Biztosítani a környezeti fenntarthatóságot; és 8. a fejlesztés érdekében globális partnerség kiépítése.

Mindannyian tudunk valamit ezekről a problémákról, de vajon hol tart a világ? Még mindig az egész afrikai kontinens éhezik, a gyerekek lődörögnek az utcán, áll az élet? Az egyenlőtlenség és a halálos betegségek terjedése tombol, a fejlődő országokban sehol sincs biztonságos ivóvíz. A célokkal kapcsolatos jelenlegi helyzet értékeléséhez érdemes egy pillantást vetni a statisztikákra. Ha rábízzuk magunkat az ENSZ Szakértői csoportja által kiadott 2010-es jelentésre, kimerítő 70 oldalas tanulmányból kiderül a progresszió mértéke.

Csak a játék kedvéért két kérdés.

Ma a Föld lakossága közül kb. hány ember él 1 dollárnál kevesebb pénzből naponta? 500 millio; 1 billio, 1,3 billio, 1,8 billio, 2 billio

a fejlődő országokban a gyerekek kb hány százaléka kezdheti meg az általános iskolai tanulást ma? 50%, 63%, 75%, 89%, 95%

A válasz 1,3 billió és 89 %, a legfrissebb adatok szerint. Ha összehasonlítjuk a 1990 vagy 2000 táján érvényes statisztikákkal, még látványosabb a fejlődés. Az utolsó 2-3 célnál kevésbé lehet felmérni a progresszió mértékét, illetve hosszabbtávú kifutásúak, mint a 2015-ös határidő. Egy ehhez hasonló quizt összeállítottak és elvégeztették egy fejlődő (vietnám) és egy fejlett (dánia) országban x számú emberrel. Mire tippelsz, melyik eredmény állt közelebb a valósághoz? A mai emberek nem bíznak benne, hogy szembe lehet szállni a világméretű problémákkal. Miért?

A legtöbb ember a médián keresztül tájékozódik a világ eseményeiről. A média pedig ontja a rossz híreket, nemzeti és nemzetközi konfliktusok, krízishelyzetek, terror, természeti katasztrófa, emberi jogok veszélyeztetése… Keveset szól a fejlődésről, a pozitív változásokról. Ha valakinek a tudása a fejlesztési tervekben megfogalmazott tartalmakat tekintve a médiára alapozott, nagy eséllyel nincs tisztában a helyzet valódi állásával.

Idén szeptemberben közgyűlést tartott az ENSZ New Yorkban arról, hol tart a világ, hogy 2015-re elérjék a célokat. Ez nyilván nagyon fontos esemény volt, ugyanakkor ez nem csupán a világ vezetőin múlik. Erre épült a koppenhágai kampány. Egy Fantasztikus összefogás keretében, a dán külügyminisztérium nemzetközi fejlesztésekkel foglalkozó csoportja mellé közel 70 dán civil szervezet, számos cég, önkéntes és magánember csatlakozott, s így valósult meg a „World’s best news” kampány, ami gyakorlatilag a jó híreket, a progressziót, a haladást próbálta terjeszteni – egy kicsit provokatív módon- a helyi reggeli Metró újságban. (Pl. „Eltűnt 400 millió szegény ember”; 58 millió gyerek csontjaira került hús” stb). Ezt és egy reggeli csomagot nyomtunk az emberek kezébe a hajnali koppenhágai utcákon. Az egyik támogató szervezet csinálja a mi képzésünket a népfőiskolában, ahol tanulunk. Így vettünk részt a kampányban, mint a Crossing Borders önkéntesei.

Előtte résztvettünk egy napos workshopon, amit az egyik fejesztési projektekkel, szegénység leküzdésével, tréningekkel és oktatással is foglalkozó dán civil szervezet, az MS Action Aid http://www.actionaid.dk/sw13950.asp csinált. Tudással, empátiával, kreatív erővel felvértezve láttunk neki kidolgozni a saját kampányunkat. Így találtuk ki, hogy mi is valami pozitív állítást szeretnénk hallani az emberektől. A végén ezt a vox pop verziót választottuk a filmhez, hogy minél több féle választ be tudjunk mutatni.


az érdekelne hogy ezeket a tudásokat mennyire tudod majd a céljaidban hasznosítani itthon, és hol akarsz velük elhelyezkedni? mit csinálnak a dánok meg a külföldiek egy ilyen nekem főleg inspirációs képzésnek tűnő év után? aktivisták lesznek, akik közben dolgoznak valahol tök más munkakörben, vagy professzionálian is lehet hasznosítani ezeket a tapasztalatokat?
Nagyon jó kérdés, de ne szaladjunk ennyire előre. Én elsősorban arra használom az időt, hogy megfogalmazzam magamnak a céljaimat. Igazából a dánok is erre használják. Általában Érettségi után mennek a népfőiskolába, hogy kitalálják hova tovább. szóval inkább lazulni, ismerkedni, kapcsolatokat építeni, kipróbálni magukat különböző művészetekben, és stressz nélkül kitalálni az irányt. Itt nincsenek jegyek, vizsga, nincs nyomás, teljesítménykényszer, így nincs igazán kudarcélmény se, inkább úgy mondanám, könnyebb ráérezni az erősségekre, amikkel aztán lehet tovább dolgozni- akár már egyetemi szinten. Ez magát a tudást is egy másik dimenzióba emeli- nem kell a jó jegyekért küzdeni ami felruház jogokkal a szocializációs folyamat során. És nem is az intézményesült tudást közvetíti, hiszen a népfőiskolák alapfilozófiája a nem-formális oktatás, vagyis a tanrend, a módszerek és technikák teljesen függetlenek az állami iskolákétól, az egyes népfőiskolák és a tanárok dönthetnek arról, mit tanítanak, és az oda jelentkezőknek is beleszólásuk van a kurrikulumba. A külföldiek közül a mi képzésünkre többségében nem-európaiak jelentkeznek és bizony néha akár egy évet is várnak, míg vízumot kapnak. Nagyon eltérő háttérrel rendelkező emberek jönnek, ami jót is tesz a csoportdinamikának. Sokan az angoljuk fejlesztésére is használják.
A lényeg tehát maga az inspirációs közeg. A rohanó világ vagy a teljesítménycentrikusság, a versenyszellem, talán maga az oktatási rendszer olyan, vagy anyám tudja mi miatt, nincs tradíciója sok helyütt az önfejlesztésnek. Nincs hely a kritikai szellem kialakulásának, a kreativitásnak, az ’out of the box’ típusu ötleteknek, kész tudást kapunk amit aztán így és így kell visszaböfögni hogy aztán itt és itt dolgozhassunk vele kifulladásig. Sokan szenvedhetnek attól, hogy nem azt csinálják, amit valóban szeretnének. Miért? Volt-e egyáltalán lehetőségük, idejük és terük arra, hogy kifejlesszék, kivirágoztassák magukat a poroszos, hierarchizált oktatási rendszerben? nem nagyon.
Számomra azok a lehetőségek, amik egy kommunikációs BA diplomával kínálkoznának nem vonzóak. Sőt, egyáltalán nem találom azt a munkakört, amiben jól és hasznosnak érezném magam. Akkor viszont merre és hogyan? mi az a foglalkozás, mi az a hely, ahol nem a munka szervezi az életet hanem ami egy olyan életformát támogat, melyben helyt kapnak azok az értékek, amiért dolgozol. Persze szeretnék továbbtanulni, de eddig nem tudtam milyen irányba. Most kezd körvonalazódni bennem, hogy a közösség fejlesztés illetve a fenntartható fejlődés érdekel, olyan tárgyak, melyek holisztikusan közelítik meg a világot. Nálunk ez a fajta szemlélet talán csak most kezd ébredezni. Szintúgy a zöld gondolkodás. Látjuk, hogy divat, látjuk, hogy nyomulnak vele az aktivisták, de szerintem a fejekben még nem vert gyökeret a környezetbarát gondolkodásmód mely tudatosabb életvezetéshez, cselekvéshez vezetne. Miért? Talán mert még csak nemrég törtünk ki a kommunizmusból, még nem élveztük eléggé az import banánt. A további agytágítás előtt viszont feltétlenül kipróbálnám ezt a gyakorlatban is, esetleg egy fejlődő országgal együttműködő szervezetnél. Nem sietek, hogy mielőbb diploma legyen a kezemben, és elhelyezkedjek. Persze a megélhetés is szempont, de én azt is kombinálnám a szenvedélyeimmel. Így dolgoztam másfél évet egy hostelben egyetem mellett, ahol multikulturális, változatos, dinamikus, kihívásokkal teli közeg volt, nem mellesleg megtanultam kényelmesen kommunikálni idegen nyelven.

nekem egy kicsit ömlesztettnek tűnik, vagy van itt azért szegmentáció technológiai, eszmei, társadalomtudományi szakterületekre? ha igen, aztán hogy vizsgáztok?
Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy a népfőiskolának nem a szakképzés a célja. Abban lehet különbség, hogy egyes iskoláknak mi a profilja. inkább ön-fejlesztésre, egészséges életmódra nevelő, vagy művészetekre fókuszáló iskolák, van politikaibb vagy inkább a szociális – közösségi életre koncentrálók. Ahova én járok, ott a demokratikusságon van nagy hangsúly, a közösségi élet is nagyon erős, fontos a részvétel és az együttműködés, valamint az elfogadás, mert sok nemzetközi diák is van. Külön programok vannak arra, hogyan lehetne még jobbá tenni az iskolát. De ez egy kicsit más téma. A mi képzésünk (Global studies) kifejezetten az aktív állampolgárságot támogatja, ami magában foglalja a tudatos, felelős globális léptékű gondolkodást, amihez elengedhetetlen egy kicsit mindenről tudni. Nagyon fontos tehát a szakterületek együttes látása, vagyis a közöttük lévő kapcsolat feltárása nem pedig a szegmentálás. Ez nem az a hely, ahol megtanulsz Napelemet készíteni és felinstallálni a házadra, és nem is az a hely, ahol kiolvasod Nietzsche összes művét és prezentálsz belőle (amit ha elszúrsz, akkor rossz eséllyel indulsz jövőre), és nem az, ahol gazdasági tanácsokat kapsz hogyan virágoztasd fel a céged.. Viszont mondjuk piszkosul megtanulsz megszólalni, érvelni az álláspontod mellett, prezentálni emberek előtt, vagy ha valami konkrétabbat kell mondanom, például módszereket tanulhatsz arra, hogyan szervezz meg egy kampányt, ha valamit el akarsz érni, legyen az akár csak az iskoládban, a munkahelyeden, a lakóközösségedben, stb.
Talán úgy tűnik, sok mindenről van szó, de minden felfűzhető egy szálra. Az hiszem az interkonnektivitás jellegzetes tulajdonsága a 21. századnak, mégis ez az a kor, amiben a legmikroszkópikusabb részletek is elit kutatócsoportok tanulmányozása alá vonódtak. Ahogy az egyes szakterületek, úgy a világ emberei is nagymértékben összeköttetésben állnak, kölcsönösen hatnak egymásra. Szóval jó dolog szakértőnek lenni valamiben, de közben fontos az is, hogy éberek maradjunk arra, ami az egészre vonatkozik.


az is érdekelne, hogy tudsz-e valamit arról, hogy milyen szerepük volt a diákoknak a tavalyi koppenhágai klímacsúcsban, valamint annak milyen utózöngéje van nálatok? a sikertelenség nem sarkallt különleges akciókra?
Most erről nem sokat tudok mondani, meg késő is van és már nincs is erőm se rá. viszont átküldöm a keszthelyi zsuzsi barátnőm blogját, talán ismered is a védegyletből? nemtudom, kicsi a világ. Szóval ő is volt tavaly ezen a képzésen, általa kerültem ide…szóval ők voltak a klímacsucson, ír is a blogjában róla, decemberi bejegyzést nézd meg.. most ennyit tudok erre reagálni
http://zsupsziaroundtheworld.blogspot.com/2009_08_01_archive.html

és mit gondolsz, amiket eddig láttál, mik azok a dolgok amik MO-n legjobban hiányoznak, és legjobban, legkönnyebben megvalósíthatóak lennének? és mindezt az egyetemista korosztály részéről?
Ezt feljebb a második kérdésben már részben kifejtettem, ami az oktatást illeti. Tehát hogy nem általános, nem elterjedt az a tér, ahol a gyerekek, diákok elkezdhetnének maguktól gondolkodni és aszerint értelmezni jelenségeket, megoldani feladatokat, és nem pedig átvenni a tanárok gondolatait mint kész terméket. Vannak iskolák, én a Waldorfot ismerem, ahol ez a szellemiség uralkodik. Ugyanakkor az az ovodátol az érettségiig tartó programot kínáló intézmény, sokak számára nem nyújt igazi kihívást és nem ad elegendő lehívható tudásbázist.
Egy ilyen tipusu iskola nagyon jól jönne a fiataloknak. http://www.nepfoiskola.hu/MNT_hu/programok.html tessék itt van ez a link, csupa öregeknek, nekik is kell az életen át tartó tanulás persze, de kérem. Nem tudom, még sosem alapítottam iskolát.., de megfordult a fejemben! de azt tudom hogy sok magyar kipróbálta már a népfősikolát és biztosan egyetértene velem, hogy magyarországra is át kéne adoptálni. A világ számos részére elvitték már az ötletet, és a maguk kulturájára, igényeire formálták.

erről a mo vs dánia kérdésről
magyarországhoz képest amit dániából és a világból látok.
Dániában magasszintű, fejlett demokrácia uralkodik., a civil társadalomban van erő, a kreativitás és önállóság alapérték, és mindig megegyezésre törekednek, nem széthúzásra. A fenntarthatóság és zöld mozgalom nem újdonság, talán több is, mint 30 éve foglalkoznak vele.
A fejekben dől el a legtöbb minden, talán ez volna az egyik legfontosabb- magunkhoz, a világhoz és más emberekhez való hozzáállásunkat újragondolni. De ez annyira kézzelfoghatatlan, ezért kell a critical mass ami biciklizésre késztet, vagy a 8keres ruhacsere hó utolsó péntekein ahol segíthetünk valamennyire a nehezebb helyzetben lévő családokon, kisebbségi fesztiválok ahol értékként jelenik meg a kisebbségi kultura és találkozni lehet zöld gondolkodással mint újrahasznosítás biciklialkatrészekből, vagy visszaválthatós pohár és így tovább.
Talán ami a legkönnyebben megvalósítható volna az egyetemista kontextusban az egy olyan platform létrehozása, ahol a világ szemüvegén keresztül esne szó "hétköznapi" kérdésekről- oktatásról, lakhatási- megélhetési körülményekről, biztonságról, demokráciáról, egészségügyről, közlekedésről, családalapításról, diszkriminációról, vagy akár életutakról, kreatív, inspiráló emberek életéről... és ott nem a panasz kapna teret, mert már rég tudjunk, mi nem működik. (Van ilyen? Létezik? én nem tudok róla, de ha van akkor szóljon valaki! Az meg csak módszer kérdése, hogyan kell bevonzani az embereket, érdekeltté tenni őket..)
ha kilépünk a saját köreinkből, és megértjük, milyen élet jutott nekünk és milyen mondjuk egy tanzániai velünk egykoru lánynak vagy fiúnak akinek prostitucióra kellett váltania a tanulást hogy eltartsa a családját, vagy megnézünk egy filmet a mai napig húzódó izraeli-palesztin konfliktusról ami arról szól, hogyan keseríti meg és forgatja fel ártatlan civilek tömegeit a háború, talán megkezdődik egy olyan párbeszéd önmagunkkal, ami arra sarkall, kezdjük el elfogadni amink van és azokkal az eszközökkel amik rendelkezésre állnak, azokkal az emberekkel akik körülöttünk vannak- tegyünk mi magunk valamit a közös jóért- és ne várjunk másokra, a kormányra, vagy a világra, hogy megment bennünket. Az ökologikus gondolkodás is első hallásra nagyon elvont fogalom, de csak vissza kell emlékezni öreganyáink életmódjára, akiknek talán még volt komposztjuk a hátsókertben, odafigyeltek a lámpák lekapcsolására, kevés vizet folyattak a csapból és hordóban gyűjtötték az esővizet., talán még a tejfölös poharakat is felhasználták virágültetésre. Persze a saját szobánkból sem árt kinézni, és megérteni, hogy mindenki egyesével felelősséggel tartozik már nem csak önmaga, hanem akár a világ másik felén élő emberek iránt is. Talán minket nem fenyeget a tsunami mint például a Maldív szigeteket, ami kb 2 méterrel van a tengerszint felett, de érezzük a negatív klímaváltozás egyre fenyegetőbb hatását. Sok probléma már nem csupán az országhatárokon vagy kontinenseken belüli megoldást igényli, hanem globális szintű összefogást- na, ez már másik téma, de nem hagyhattam ki, sorry.
A kisközösségekben és főképpen a civil összefogásban rejlik az erő, erre rengeteg inspiráló történet létezik. meg kell ismerni őket, és abból táplálkozva megvívni a saját kis csatáinkat, amivel példaként lehet szolgálni!


és mi az az üzenet, amit eljuttatnál?